torsdag 9 april 2009

Film - Doubt (Tvivel) - Betyg 4 av 5


Filmen Doubt (Tvivel) handlar om en prästen fader Flynn, spelad av Philip Seymour Hoffman som blir anklagad för att ha utnyttjat en av eleverna på skolan. Året är 1964 och det hela utspelar sig i en kristen skola i Bronx, USA där de precis antagit sin första svarta elev. Nunnan Aloysius spelad av Meryl Streep får indikationer på att fader Flynn har utnyttjat den nya eleven som i sin tur inte visar några direkta tecken på detta. Aloysius som är gammal i gemet och varit med om liknande situationer tidigare ser det som sin uppgift att få bort fader Flynn från skolan.
Filmen är relativt dramatisk och man pendlar mellan att gilla fader Flynn och tycka illa om Syster Aloysius och vice versa. Philip Symour Hoffman är som alltid mycket trovärdig och jag har nyligen insett att han faktiskt är en av mina favoritskådespelare. Likaså Meryl Streep gör en fantastisk roll som till en början fick mig att tänka, - Jaha då var det ännu en till grinig, bestämd tantroll för Meryl. Men jag tycker faktiskt att denna mogna kvinna bjuder på mycket mer än vad mina fördomar sa. Sen känns filmen ytterst aktuell i och med de diskussioner som förekommit på sistone Metro. Även om detta synnerligen inte känns som ett nytt fenomen i den kyrkliga världen.
Filmen är väl värd att se och jag rekommenderar den starkt till alla kyrkodramafans!

IMDB

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar